تحول فطری در مخاطب؛ یکی از غایات سینمای دینی
روز شنبه هفته گذشته (٢٢ اردیبهشت‌) چهارمین نشست از سطح سوم دوره مطالعاتی حیات اندیشه با حضور دکتر شهاب اسفندیاری برگزار شد

🔹در این نشست که با حضور مخاطبین گرامی همراه بود، دکتر اسفندیاری به تشریح دو مقاله «سینما، مخاطب» و «دوستت دارم ایران» از شهید آوینی و دو مقاله «آوینی و مسأله سینمای ملی» و «مرتضی و ما و … کیارستمی» تألیف خود پرداخت و خاطرنشان کرد: آن چیزی که باعث شده آثار سیدمرتضی آوینی ماندگار شود، #بدیع بودن رویکرد ایشان و #متفاوت بودن اش از دیگران بوده است.

🔸وی در ادامه با اشاره به اینکه مسأله #سینما برای شهید آوینی یک مسأله جدی بود، افزود: با اینکه تحصیلات آقای آوینی در این زمینه نبود و حوزه کاری‌اش هم در حوزه سینمای داستانی نبود، در دوره سردبیری مجله سوره، یادداشت‌هایی که نوشته بود و در زمان خودش تحت عنوان آینه جادو منتشر شد و موارد دیگر، همه این‌ها مؤید این بود که سینما یک #مسأله جدی برایش بوده است و بصورت بنیادی به آن پرداخته است.

🔹دکتر اسفندیاری در ادامه با اشاره به مفهوم سینمای اسلامی، افزود: سینما و تکنولوژی براساس مبانی و بنیادهای فلسفی #غیردینی شکل گرفته و برای اهداف و کارکردهای غیردینی در یک جامعه ای که مردم اش از دین فاصله گرفته اند قرار است به کار گرفته شود. این نگاه باعث می‌شود شهید آوینی قائل به این باشد که سینما با این ماهیتی که گفته شد کاملا اسلامی نشود! البته که شهید آوینی در جاهای دیگر به بُعد #رسانه_بودن سینما اشاره می‌کند و با توجه به نگاهی که دارد نمی‌تواند جبرگرا باشد و بگوید تکنولوژی یک اقتضائات جبری دارد که ما بعنوان مسلمان نمی‌توانیم بر آن مسلط شویم.

🔸رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به تقابل سینمای ملی و سینمای اسلامی در نگاه شهید آوینی افزود: بنظر می‌رسد ایشان دستیابی به سینمای اسلامی را یک مرحله آرمانی، بلند و دشوار می‌داند که شاید در کوتاه مدت امکان تحقق‌اش نباشد ولی امکان انتشار و ترویج فرهنگ و هویت ملی در سینما را کمی دست‌یافتنی‌تر می‌داند.

🔹وی با بیان اینکه برخی پژوهشگران سینما را همچون معبد می دانند، افزود: سینما جایی است که توجه و حواس از همه چیز منصرف می شود و به یک پرده که فیلم روی آن نمایش داده می‌شود معطوف می‌شود.

🔸عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ادامه داد: از نگاه شهید آوینی ما دنبال سینمایی حرفه‌ای و عظیم هستیم که بتواند منشأ تحولات فرهنگی در داخل و خارج از کشور باشد. اقتضائات پیدایش چنین سینمایی این است که سینما بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

🔹وی در پایان افزود: شهید آوینی معتقد است یکی از ظرفیت‌های مهم سینما که می‌تواند آن را در نسبت با دین و بطور خاص اسلام قرار دهد، ایجاد تحول فطری در مخاطب است یعنی فیلم، مخاطب را در یک سیر و سلوکی با خود همراه کند که نهایت و غایت آن سیر و سلوک، تحول در مخاطب و  تأثیرگذاری در جهت کمال انسان باشد.

 

 

  • دانلود فایل صوتی جلسه از طریق لینک زیر امکان پذیر می باشد:

دیدگاه شما

نام:

پست الکترونیک:

متن:

با ما همراه شوید
.
عضویت در سامانه ها
اگر فقط تمایل به پیگیری فعالیت های ما از طریق رایانامه و پیامک دارید، این قسمت را تکمیل نمایید.

بــهــبــود رونـــد هــا
مدیریت نشر و توزیع محصولات با توجه به ذائقه و نیاز شما از اهداف موسسه مسیر است، اگر تمایل دارید با تکمیل این قسمت به ما در انجام هرچه بهتر این کار یاری دهید.
از کدام محصولات ما استفاده کرده اید؟
کتاب مسیرکتاب مسیر2فلش کارت های مسیرپرونده های راهبردیحلقه های تجربهداده نماکلیپ های تصویریمستند های صوتی
کدام محصول آینده موسسه مسیر مورد نیاز شماست؟
سایت سیر های مطالعاتیمجله راهبردی
چه پیشنهاداتی برای محصولات و روند موسسه مسیر دارید؟

عضویت در سامانه ها

ثبت اطلاعات یا درخواست همکاری با موسسه مسیر

می خواهم با شما همکار شوم
با ما همکار شوید
.
اطلاعات شخصی
وضعیت تأهل: متأهلمجرد

اطلاعات تماس

اطلاعات تحصیلی

ســوابــق فعالیت‌ها

ثبت پیشنهاد همکاری
تماس با ما

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما