مؤلف کتاب «لایک ممنوع»: می‌خواستم کتابی بنویسم که دهه هفتادی‌ها تورّقش کنند
روز دوشنبه هفته گذشته (۱۷ دی ماه) آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «لایک ممنوع»، از سوی مؤسسه پژوهشی، آموزشی و رسانه‌ای مسیر برگزار شد.

🔸 روز دوشنبه هفته گذشته آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «لایک ممنوع»، از سوی مؤسسه پژوهشی، آموزشی و رسانه‌ای مسیر با مشارکت فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی و کانون اندیشه جوان برگزار شد.

🔹 در این نشست دکتر محمدرضا زائری، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی، دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس انجمن علمی فلسفه دین ایران، سید جمال هادیان ‌طبایی ‌زواره، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت #ارتباطات، سید احمد موسوی ‌صمدی، مدیر مؤسسه مسیر و محسن رحیمی، مدیرکانون اندیشه جوان به عنوان مهمان حضور داشتند.

🔸 در ابتدای جلسه، سید احمد موسوی صمدی، مدیر موسسه مسیر، گفت: سیدبشیر حسینی، نویسنده کتاب «لایک ممنوع»، پیش از آنکه نویسنده باشد، یک معلم است.

🔹 وی تصریح کرد: فرم کتاب «لایک ممنوع»، بسیار بدیع و همراه با تجربیات جدیدی است. این کتاب گام‌های بلندی برداشته است و حرکتی رو به جلو به حساب می‌آید. البته باید گفت «لایک ممنوع»، بیشتر از آنکه خواندنی باشد، دیدنی است و امیدواریم مورد اقبال عمومی قرار بگیرد و سبب ورود بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان به چنین موضوعاتی شود.

🔸 سپس سید جمال هادیان ‌طبایی ‌زواره با اشاره به فرهنگ غنی کشور ایران گفت: ما در ایران معتقدیم پشتوانه فرهنگی اصیل و غنی چند هزارساله داریم اما در این دهه‌ها و سده‌های اخیر به تار و پود فرهنگ که همان فرهنگ عمومی بوده، بی‌توجهی کرده‌ایم و این اتفاق با حضور فضای مجازی بیشتر شده است. آگاهی عمومی درباره فضای مجازی مختص دکترها و مهندس‌ها نمی‌شود، بلکه ممکن است کاربران، تحصیلات عالیه داشته باشند اما ضعیف عمل کنند.

🔹 در ادامه دکتر سید بشیر حسینی، نویسنده کتاب «لایک ممنوع»، در این مراسم به سخنرانی پرداخت. او در آغاز سخن بیان داشت: در سال ۱۳۹۱ که کتاب ۱۵۰ هشتگ نوشته شد تلگرامی در کار نبود و کلیه مطالبی که آن موقع جمع شد از اینترنت به دست آمد؛ لذا در کتاب سخنی از تلگرام نیست. این را از آن جهت عرض می‌کنم که وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، سرعت رشد و تغییرات تکنولوژی برایمان باورپذیر نیست.

🔸 وی همچنین افزود: بزرگ‌ترها و قدیمی‌ترها عمرشان به دو بخش پیش از تلفن هوشمند و پس از آن تقسیم می‌شود؛ در حالی که نسل جدید فقط یک بخش دارند و از بدو تولد این ابزارها را دیده‌اند. نسل جدید هم اولویت‌های متفاوتی دارند و هم در مواردی که ظاهراً شبیه ما می‌اندیشند، راه حل‌های دیگری می‌یابند. نتیجه چنین تفاوتی این می‌شود که بزرگترها راهکار را در فیلترینگ پیدا می‌کنند ولی نسل جدید از فیلترینگ معنای استفاده نکردن را نمی‌فهمند، بلکه جواز استفاده به واسطه فیلترشکن را برداشت می‌کنند.

🔹 خالق «لایک ممنوع» اضافه کرد: من تمام تلاش و دغدغه‌ام این بود که کتابی بنویسم تا دهه هفتادی‌ها حاضر باشند تورّقش کنند. بچه‌های دهه هفتاد دیگر کتاب نمی‌خوانند. کتاب‌ها باید دیدنی باشند. با این اقتضا و با توجه به این فضا سعی کردیم نکات را در همان قالب اینستاگرام و تلگرام گوشزد کنیم تا شاید گه‌گاه بخوانند و برایشان تلنگری باشد.

🔸 سپس دکتر حمیدرضا آیت اللهی در تکمیل سخنان دکتر حسینی مبنی بر اختلافات نسلی افزود: ما در تعلیم و تربیت هم این مشکل را داریم. برای حل این مشکلات هم در وهله اول باید استقلال کسی را که مشغول تعلیم و تربیت او هستید، به رسمیت بشناسید و برای درک و تصمیم او ارزش قائل شوید. فهمیدن طرف مقابل خیلی اهمیت دارد و ما کم شخصیتی داریم که این فضا را درک کند. من در فضای رسانه هیچ کسی را مثل دکتر حسینی نمی‌شناسم که به این خوبی بداند چه باید کرد.

🔹 وی ادامه داد: می‌خواهم از دکتر حسینی خواهش کنم که سبک نوشتنشان را که سبک جدیدی است، به دیگران تعلیم دهند. این سبک، سبک خاص تعلیم و تربیت است. من از نوع کاری که ایشان در این زمینه انجام دادند بسیار استفاده کردم. امیدوارم از اینگونه جریان سازی‌ها در کشور ما به خوبی انجام شود.

🔸 در ادامه مراسم، کتاب «لایک ممنوع» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین زائری و دیگر مهمانان رونمایی شد و هر یک از آن‌ها به صورت نمادین، پوستر کتاب را امضا کردند.

🔹 در پایان مراسم، سید بشیر حسینی، مولف اثر«لایک ممنوع»، با دیگر مهمانان حاضر در مراسم عکس یادگاری گرفت. همچنین امضای کتاب برخی از مهمان‌ها توسط نویسنده از حاشیه‌های این مراسم بود.

🌎 massir.ir

🆔 @massir_ir
🆔 @massiradmin

 

 

دیدگاه شما

نام:

پست الکترونیک:

متن:

با ما همراه شوید
.
عضویت در سامانه ها
اگر فقط تمایل به پیگیری فعالیت های ما از طریق رایانامه و پیامک دارید، این قسمت را تکمیل نمایید.

بــهــبــود رونـــد هــا
مدیریت نشر و توزیع محصولات با توجه به ذائقه و نیاز شما از اهداف موسسه مسیر است، اگر تمایل دارید با تکمیل این قسمت به ما در انجام هرچه بهتر این کار یاری دهید.
از کدام محصولات ما استفاده کرده اید؟
کتاب مسیرکتاب مسیر2فلش کارت های مسیرپرونده های راهبردیحلقه های تجربهداده نماکلیپ های تصویریمستند های صوتی
کدام محصول آینده موسسه مسیر مورد نیاز شماست؟
سایت سیر های مطالعاتیمجله راهبردی
چه پیشنهاداتی برای محصولات و روند موسسه مسیر دارید؟

عضویت در سامانه ها

ثبت اطلاعات یا درخواست همکاری با موسسه مسیر

می خواهم با شما همکار شوم
با ما همکار شوید
.
اطلاعات شخصی
وضعیت تأهل: متأهلمجرد

اطلاعات تماس

اطلاعات تحصیلی

ســوابــق فعالیت‌ها

ثبت پیشنهاد همکاری
تماس با ما

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما