حیات سلبریتی در گروی رسانه است
روز پنج شنبه هفته گذشته (۲۷ دی‌ماه) دومین نشست از حلقه میم ۲ با حضور جناب آقای حسین حق پناه برگزار شد.

🔹در این نشست که با حضور مخاطبین گرامی همراه بود، آقای حق‌پناه به تشریح مقاله «ابداع سلبریتی: تاریخی متفاوت از عرصه عمومی مدرن» از دارن ام. مک ماهون و چند مقاله دیگر پرداخت.

🔸وی در ابتدای جلسه بیان کرد: اساساً مفهومی به معنای #سلبریتی مخصوص قرن بیستم است و لفظ آن نیز اولین بار در قرن هجدهم استفاده شده است. شهرت در گذشته از طریق شناخت یک فرد به وجود می‌آمد. به عبارت دیگر افراد با شناخت دیگری باعث شهرت او می‌شدند ولی در قرن هجده و نوزده افراد مشهوری پیدا شدند که دیگران لزوماً شناخت نزدیک و اطلاعات زیادی نسبت به آن‌ها نداشتند ولی آن‌ها مشهور بودند.

🔹 آقای حق‌پناه در توضیح «عوامل مؤثر در شهرت یک فرد» اظهار داشت: #فضیلت، احترام و شهرت سه عاملی هستند که در شناخته شدن یک فرد مؤثرند. فضیلت و احترام در طول تاریخ منجر به شهرت می‌شده است و ویژگی مشترک همه افراد مشهور در گذشته این بود که توانمندی خیلی خاصی داشتند. تاریخِ #شهرت نشان می‌دهد در اکثر موارد، افراد به این دلیل که توانمندی خاصی داشتند، به شهرت می‌رسیدند. در حالی که سلبریتی‌ها لزوماً نه فضلیت و نه احترام را ندارند. سلبریتی با شهرت مساوی است و نه فضیلت و احترام؛ لذا در سلبریتی شدن، شهرت برای شهرت اهمیت پیدا می‌کند.

🔸 او خاطر نشان کرد: فارغ از اینکه در سلبریتی شدن #جلب_توجه مهم است، اینکه سلبریتی بتواند امتداد توجه را هم کسب کند اهمیت دارد. سلبریتی‌ها این امتداد را از طریق رسانه به دست می‌آورند. یکی از فرق‌های سلبریتی با افراد مشهورِ غیرسلبریتی این است که آن‌ها جلب توجه می‌کنند و آن را امتداد می‌دهند ولی این امتداد به وسیله رسانه نیست. البته باید خاطرمان باشد که هر رسانه‌ای هم سلبریتی‌ساز نیست.

🔹 وی افزود: تعریفی که من از مجموع مقالات و کتبی که در حوزه سلبریتی جمع‌آوری کردیم بدست آوردم این است که سلبریتی به «چهره‌ی آوازه‌جوی رسانه‌مدار» می‌گویند. چهره به معنای شهرت است و این شهرتش را هم مدیون #رسانه است. اگر رسانه نباشد اساساً اثری از سلبریتی نمی‌ماند. نکته دیگر این است که شخص سلبریتی آوازه‌جو است؛ یعنی خودش برای جلب توجه و شهرت تلاش می‌کند.

🔸 او در پایان ضمن توضیح تفاوت‌های یک ستاره با سلبریتی گفت: فرق ستاره با سلبریتی این است که ستاره یک شغل رسانه‌ای دارد و به واسطه شغلش به شهرت می‌رسد. ستاره کارش را انجام می‌دهد و مشهور می‌شود ولی شهرت سلبریتی وابسته به کار و شغل نیست. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که هر ستاره‌ای می‌تواند سلبریتی باشد ولی هر سلبریتی‌ای #ستاره نیست. مرز این دو نفر در آوازه‌جویی است؛ هرچند که این مرز بسیار کم‌رنگ و تشخیص آن سخت است.

🌎 massir.ir
🆔 @massir_resane
🆔 @massiradmin

 

 

دیدگاه شما

نام:

پست الکترونیک:

متن:

با ما همراه شوید
.
عضویت در سامانه ها
اگر فقط تمایل به پیگیری فعالیت های ما از طریق رایانامه و پیامک دارید، این قسمت را تکمیل نمایید.

بــهــبــود رونـــد هــا
مدیریت نشر و توزیع محصولات با توجه به ذائقه و نیاز شما از اهداف موسسه مسیر است، اگر تمایل دارید با تکمیل این قسمت به ما در انجام هرچه بهتر این کار یاری دهید.
از کدام محصولات ما استفاده کرده اید؟
کتاب مسیرکتاب مسیر2فلش کارت های مسیرپرونده های راهبردیحلقه های تجربهداده نماکلیپ های تصویریمستند های صوتی
کدام محصول آینده موسسه مسیر مورد نیاز شماست؟
سایت سیر های مطالعاتیمجله راهبردی
چه پیشنهاداتی برای محصولات و روند موسسه مسیر دارید؟

عضویت در سامانه ها

ثبت اطلاعات یا درخواست همکاری با موسسه مسیر

می خواهم با شما همکار شوم
با ما همکار شوید
.
اطلاعات شخصی
وضعیت تأهل: متأهلمجرد

اطلاعات تماس

اطلاعات تحصیلی

ســوابــق فعالیت‌ها

ثبت پیشنهاد همکاری
تماس با ما

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما