تربیت، مهم‌ترین عنصر سواد رسانه‌ای
پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه اولین نشست حلقه میم ۳ با حضور جناب آقای حسین حق‌پناه برگزار شد

در این نشست که با حضور مخاطبین همراه بود، آقای حق‌پناه به تشریح مبحث #تربیت در حوزه رسانه پرداخت و مقالات «وقتی با فرزندت هستی آن گوشی لعنتی را کنار بگذار» و «بچه‌ها چه احساسی به گوشی پدر و مادرهایشان دارند» را ضمن مرور، مورد بحث و بررسی قرار داد.

ایشان در ابتدای جلسه به ضرورت و اهمیت #تربیت در رژیم مصرف رسانه‌ای پرداخت و همچنین خانواده و پدر و مادر را مهم‌ترین عنصر رسانه‌ایِ تأثیرگذار بر فرزندان دانست.

آقای حق‌پناه با بررسی مقاله «وقتی با فرزندت هستی آن گوشی لعنتی را کنار بگذار» خاطرنشان کرد: آن چیزی که در حوزه تربیت کودکان -در دوره‌ای که رسانه‌ها تقریبا حرف اول را می‌زنند- بسیار حائز اهمیت است، توجه والدین به نحوه استفاده از وسایل رسانه‌ای است.

مدیر مرکز کودک و نوجوان تبیان در ادامه با بیان مفهوم تربیت هلی کوپتری افزود: در این نوع از تربیت که والدین بیش از حد بر فرآیند رشد فرزندان خود تمرکز می‌کنند و اجازه استقلال، تجربه اعتماد به نفس و آزادی به آن‌ها نمی‌دهند و حضور فیزیکی آن‌ها در کنار فرزندان بسیار زیاد است، آسیب‌های جدی به روند رشد فرزندان وارد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به شیوه نادرست استفاده از رسانه توسط مصرف کننده به ویژه والدین، خاطرنشان کرد: عدم تمرکز ناشی از این شیوه استفاده، موجب سندرمی به نام «توجه جزئی پیوسته» می‌شود که یک آسیب بسیار جدی در محیط خانواده به حساب می‌آید.

آقای حق‌پناه با بیان اینکه در کل دنیا اثبات شده است که فرهنگ و مفاهیم درونی با ارتباط چهره به چهره منتقل می‌شود افزود: زمانی که والدین بیشترین وقت خود را صرف تلفن همراه و فضای مجازی می‌کنند، این انتقال فرهنگ و مفاهیم به درستی صورت نمی‌گیرد.

در پایان نشست، وی تأکید کرد آنچه در سواد رسانه‌ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، #تربیت_رسانه_ای در حوزه خانواده و کنترل مصرف در خانواده بخصوص پدر و مادر است! زیرا والدین زودرنج در اثر استفاده متعدد و طولانی‌مدت از رسانه، توانایی توجه کافی و مستقیم به کودکان خود را نداشته و این تبعات جبران‌ناپذیری برای فرزندان به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

نام:

پست الکترونیک:

متن:

با ما همراه شوید
.
عضویت در سامانه ها
اگر فقط تمایل به پیگیری فعالیت های ما از طریق رایانامه و پیامک دارید، این قسمت را تکمیل نمایید.

بــهــبــود رونـــد هــا
مدیریت نشر و توزیع محصولات با توجه به ذائقه و نیاز شما از اهداف موسسه مسیر است، اگر تمایل دارید با تکمیل این قسمت به ما در انجام هرچه بهتر این کار یاری دهید.
از کدام محصولات ما استفاده کرده اید؟
کتاب مسیرکتاب مسیر2فلش کارت های مسیرپرونده های راهبردیحلقه های تجربهداده نماکلیپ های تصویریمستند های صوتی
کدام محصول آینده موسسه مسیر مورد نیاز شماست؟
سایت سیر های مطالعاتیمجله راهبردی
چه پیشنهاداتی برای محصولات و روند موسسه مسیر دارید؟

عضویت در سامانه ها

ثبت اطلاعات یا درخواست همکاری با موسسه مسیر

می خواهم با شما همکار شوم
با ما همکار شوید
.
اطلاعات شخصی
وضعیت تأهل: متأهلمجرد

اطلاعات تماس

اطلاعات تحصیلی

ســوابــق فعالیت‌ها

ثبت پیشنهاد همکاری
تماس با ما

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما